bip

STRES

 

"Stres nie jest ani dobry ani zły. To Ty nadajesz mu znaczenie.

Jeśli on Cię niszczy – jest zły,

ale jeśli Ty go pokonujesz – może być dobry."

"Przed stresem można się chronić.

Radzenia sobie z nim można się nauczyć."

 

STRES to stan mobilizacji organizmu, który pojawia się w sytuacji trudnej. Sytuacja jest trudna wtedy, gdy Ty ją tak oceniasz. Niejednokrotnie jest ona wytworem Twojej psychiki, np. nie zawsze słusznych wyobrażeń i przewidywań.

TYPOWE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM.

  • Skoncentrowane na problemie – podejmowanie prób zrozumienia istoty problemu, szukanie rozwiązania go lub pomocy w jego rozwiązaniu.
  • Skoncentrowane na emocjach – nastawienie na redukcję napięcia towarzyszącego stresowi: płacz, krzyk, izolowanie się, gwałtowne ruchy będące próbą wydatkowania nagromadzonej energii (walenie pięścią w stół, trzaskanie drzwiami itp.)
  • Skoncentrowane na unikaniu – zajmowanie się czymś, co pozwala odwrócić uwagę od źródła stresu (np. wyjście do kina, na imprezę, oddanie się lekturze, porządkowanie w szafie itp.)

JAK CHRONIĆ SIĘ PRZED STRESEM I RADZIĆ SOBIE Z JEGO SKUTKAMI?

Przemyśl to, co Cię niepokoi. Zastanów się: co to jest, czego się obawiasz, dlaczego to jest dla Ciebie ważne, co możesz zrobić, żeby sobie pomóc, kto może Cię wesprzeć?

Kilka rad:

  • Dbaj o odporność organizmu poprzez zdrowy styl życia, m.in. prawidłowe odżywianie się, dbanie o sprawność fizyczną.
  • Dostrzegaj dobre strony rzeczywistości. Dostrzegaj swoje dobre strony i swoje możliwości.Staraj się panować nad sytuacją, przewidywać ją i być gotowym na wszystko.
  • Nie bądź sam! Otaczaj się ludźmi, pomagaj im i proś o pomoc. Nie bój się objawów stresu, naucz się radzić sobie z nimi i przeciwdziałać im.
  • Znajdź swój sposób na wyhamowanie emocji: spacer, czas spędzony w dobrym towarzystwie, relaksującą kąpiel, szczerą pogaduchę z przyjacielem.
  • Korzystaj z tego, co Cię cieszy, co Cię bawi – wówczas z większą energią przystąpisz do rozwiązywania problemów.

MATURZYSTÓW NIE ZASKAKUJE STRESOWE WYDARZENIE. MOGĄ SIĘ DO NIEGO PRZYGOTOWAĆ!

Wiedza - świadomość dobrego opanowania materiału do egzaminu dodaje pewności siebie;

poczucie kontroli nad sytuacją zmniejsza niepokój;  informacja, na czym polega egzamin

(zakres materiału, formułowanie pytań, próbne matury, skład komisji egzaminacyjnej itp.)

wsparcie społeczne – np. uspokajająca, choć rzeczowa postawa rodziców i nauczycieli,

poczucie bycia w grupie „takich samych jak ja” świadomość tego, co można zrobić w razie

niepowodzenia – możliwości poprawki, pomoc w powtórce materiału, skuteczniejsze metody uczenia się itp.;

RODZICU: WSPÓŁPRACUJ Z DZIECKIEM:

  • zapytaj w czym możesz mu pomóc (korepetycje, przepytywanie z materiału),
  • porozmawiaj o organizacji czasu (ustalcie harmonogram przygotowań do matury),
  • motywuj i chwal dziecko (doceniaj każdy wysiłek)
  • zachęć do systematycznej nauki)
  • zapewnij odpowiednie warunki do nauki (oddzielny pokój, „strefa ciszy”, zwolnienie z dodatkowych obowiązków),

PAMIĘTAJ O RELAKSIE I ROZRYWCE:

  • zaproponuj dziecku naukę szybkiego opanowywania stresu (np. głębokie oddychanie, odliczanie od 100 wspak),
  • znajdź czas dla swojego dziecka (wspólne obejrzenie filmu, spacer, słuchanie muzyki, humor i śmiech),
  • pozwól na przyjemności i kontakty towarzyskie (dają możliwość odreagowania, wymiany informacji i wsparcia),
  • dopilnuj snu i zachęcaj do ruchu (odpoczynek i aktywność fizyczna sprzyjają nauce).

To, że TY I TWOJE DZIECKO odczuwacie stres przed egzaminem maturalnym jest czymś naturalnym. Dlatego bardzo ważne jest, abyś nauczył się radzić sobie ze swoim stresem i wsparł swoje dziecko przed egzaminem dojrzałości.

  • Powalcz ze swoim stresem: zajmij myśli czymś innym, odreaguj swoje uczucia np. znajdź czas na relaks, zacznij uprawiać jakiś sport, co pomoże Ci zapomnieć o stresie.
  • spotkaj się z innymi rodzicami maturzystów, co pozwoli Ci na zdystansowanie się do własnych obaw i przeżyć.

UNIKAJ BŁĘDNYCH ZACHOWAŃ: NIE MÓW NIGDY:

  • „zobaczysz nie zdasz”
  • „za mało się uczysz”
  • „na wszystko masz czas tylko nie na naukę”.

NIE PANIKUJ I NIE OKAZUJ MU SWOJEGO STRESU…

…nawet, gdy sam mocno przejmujesz się egzaminem dziecka… Widząc Twoje zdenerwowanie dziecko może pomyśleć, że nie wierzysz w jego możliwości i – co gorsze – samemu zacząć tak myśleć.

CO MOŻESZ ZROBIĆ?

Na kilka tygodni przed maturą…

  • omów z dzieckiem „planawaryjny” – plan działania, gdyby nie poszło mu dobrze na maturze (szkoła pomaturalna, egzamin poprawkowy w sierpniu),
  • wesprzyj dziecko swoją postawą - niezdanie matury to nie „koniec świata”, czy beznadziejna sytuacja bez wyjścia, zawsze jest jakieś rozwiązanie,
  • powiedz dziecku, że bez względu na wszystko wierzysz w jego możliwości.

W DNIU MATURY

  • postaraj się o optymistyczną atmosferę,
  • dopilnuj, aby dziecko zabrało: dowód osobisty, długopis, linijkę etc.,
  • dodaj otuchy… a potem zaciśnij kciuki i wróć do własnych zajęć!

Oprac. na podst. materiałów do programu edukacyjnego „Stres pod kontrolą” Wyd. Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej, Warszawa 2002r.

Kalendarz wydarzeń szkolnych

Grudzień 2017
N P W Ś C Pt S
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

 archiwum


 tablica zszo


 TwojeDaneTwojaSprawa 2015


 

bezpieczna szkola

 


 

certyfikat LSNT

 


 

dialog


 

monografia1

 


 

odkrywcy


dobrze zaPROJEKTowana szkola 


 

sdp