bip

STRES

 

"Stres nie jest ani dobry ani zły. To Ty nadajesz mu znaczenie.

Jeśli on Cię niszczy – jest zły,

ale jeśli Ty go pokonujesz – może być dobry."

"Przed stresem można się chronić.

Radzenia sobie z nim można się nauczyć."

 

STRES to stan mobilizacji organizmu, który pojawia się w sytuacji trudnej. Sytuacja jest trudna wtedy, gdy Ty ją tak oceniasz. Niejednokrotnie jest ona wytworem Twojej psychiki, np. nie zawsze słusznych wyobrażeń i przewidywań.

TYPOWE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM.

  • Skoncentrowane na problemie – podejmowanie prób zrozumienia istoty problemu, szukanie rozwiązania go lub pomocy w jego rozwiązaniu.
  • Skoncentrowane na emocjach – nastawienie na redukcję napięcia towarzyszącego stresowi: płacz, krzyk, izolowanie się, gwałtowne ruchy będące próbą wydatkowania nagromadzonej energii (walenie pięścią w stół, trzaskanie drzwiami itp.)
  • Skoncentrowane na unikaniu – zajmowanie się czymś, co pozwala odwrócić uwagę od źródła stresu (np. wyjście do kina, na imprezę, oddanie się lekturze, porządkowanie w szafie itp.)

JAK CHRONIĆ SIĘ PRZED STRESEM I RADZIĆ SOBIE Z JEGO SKUTKAMI?

Przemyśl to, co Cię niepokoi. Zastanów się: co to jest, czego się obawiasz, dlaczego to jest dla Ciebie ważne, co możesz zrobić, żeby sobie pomóc, kto może Cię wesprzeć?

Kilka rad:

  • Dbaj o odporność organizmu poprzez zdrowy styl życia, m.in. prawidłowe odżywianie się, dbanie o sprawność fizyczną.
  • Dostrzegaj dobre strony rzeczywistości. Dostrzegaj swoje dobre strony i swoje możliwości.Staraj się panować nad sytuacją, przewidywać ją i być gotowym na wszystko.
  • Nie bądź sam! Otaczaj się ludźmi, pomagaj im i proś o pomoc. Nie bój się objawów stresu, naucz się radzić sobie z nimi i przeciwdziałać im.
  • Znajdź swój sposób na wyhamowanie emocji: spacer, czas spędzony w dobrym towarzystwie, relaksującą kąpiel, szczerą pogaduchę z przyjacielem.
  • Korzystaj z tego, co Cię cieszy, co Cię bawi – wówczas z większą energią przystąpisz do rozwiązywania problemów.

MATURZYSTÓW NIE ZASKAKUJE STRESOWE WYDARZENIE. MOGĄ SIĘ DO NIEGO PRZYGOTOWAĆ!

Wiedza - świadomość dobrego opanowania materiału do egzaminu dodaje pewności siebie;

poczucie kontroli nad sytuacją zmniejsza niepokój;  informacja, na czym polega egzamin

(zakres materiału, formułowanie pytań, próbne matury, skład komisji egzaminacyjnej itp.)

wsparcie społeczne – np. uspokajająca, choć rzeczowa postawa rodziców i nauczycieli,

poczucie bycia w grupie „takich samych jak ja” świadomość tego, co można zrobić w razie

niepowodzenia – możliwości poprawki, pomoc w powtórce materiału, skuteczniejsze metody uczenia się itp.;

RODZICU: WSPÓŁPRACUJ Z DZIECKIEM:

  • zapytaj w czym możesz mu pomóc (korepetycje, przepytywanie z materiału),
  • porozmawiaj o organizacji czasu (ustalcie harmonogram przygotowań do matury),
  • motywuj i chwal dziecko (doceniaj każdy wysiłek)
  • zachęć do systematycznej nauki)
  • zapewnij odpowiednie warunki do nauki (oddzielny pokój, „strefa ciszy”, zwolnienie z dodatkowych obowiązków),

PAMIĘTAJ O RELAKSIE I ROZRYWCE:

  • zaproponuj dziecku naukę szybkiego opanowywania stresu (np. głębokie oddychanie, odliczanie od 100 wspak),
  • znajdź czas dla swojego dziecka (wspólne obejrzenie filmu, spacer, słuchanie muzyki, humor i śmiech),
  • pozwól na przyjemności i kontakty towarzyskie (dają możliwość odreagowania, wymiany informacji i wsparcia),
  • dopilnuj snu i zachęcaj do ruchu (odpoczynek i aktywność fizyczna sprzyjają nauce).

To, że TY I TWOJE DZIECKO odczuwacie stres przed egzaminem maturalnym jest czymś naturalnym. Dlatego bardzo ważne jest, abyś nauczył się radzić sobie ze swoim stresem i wsparł swoje dziecko przed egzaminem dojrzałości.

  • Powalcz ze swoim stresem: zajmij myśli czymś innym, odreaguj swoje uczucia np. znajdź czas na relaks, zacznij uprawiać jakiś sport, co pomoże Ci zapomnieć o stresie.
  • spotkaj się z innymi rodzicami maturzystów, co pozwoli Ci na zdystansowanie się do własnych obaw i przeżyć.

UNIKAJ BŁĘDNYCH ZACHOWAŃ: NIE MÓW NIGDY:

  • „zobaczysz nie zdasz”
  • „za mało się uczysz”
  • „na wszystko masz czas tylko nie na naukę”.

NIE PANIKUJ I NIE OKAZUJ MU SWOJEGO STRESU…

…nawet, gdy sam mocno przejmujesz się egzaminem dziecka… Widząc Twoje zdenerwowanie dziecko może pomyśleć, że nie wierzysz w jego możliwości i – co gorsze – samemu zacząć tak myśleć.

CO MOŻESZ ZROBIĆ?

Na kilka tygodni przed maturą…

  • omów z dzieckiem „planawaryjny” – plan działania, gdyby nie poszło mu dobrze na maturze (szkoła pomaturalna, egzamin poprawkowy w sierpniu),
  • wesprzyj dziecko swoją postawą - niezdanie matury to nie „koniec świata”, czy beznadziejna sytuacja bez wyjścia, zawsze jest jakieś rozwiązanie,
  • powiedz dziecku, że bez względu na wszystko wierzysz w jego możliwości.

W DNIU MATURY

  • postaraj się o optymistyczną atmosferę,
  • dopilnuj, aby dziecko zabrało: dowód osobisty, długopis, linijkę etc.,
  • dodaj otuchy… a potem zaciśnij kciuki i wróć do własnych zajęć!

Oprac. na podst. materiałów do programu edukacyjnego „Stres pod kontrolą” Wyd. Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej, Warszawa 2002r.

brazowe liceum 2018.jpgFundacja Edukacyjna "Perspektywy" potwierdza, żeI Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Radomiu jest wśród 500 najlepszych liceów w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu Liceów i Techników PERSPEKTYWY 2018 i przysługuje mu tytuł "Brązowej Szkoły 2018"


 archiwum


 tablica zszo


logo giodo

 TwojeDaneTwojaSprawa 2015

 


 

bezpieczna szkola

 


 

certyfikat LSNT

 


 

dialog


 

monografia1

 


 

odkrywcy


dobrze zaPROJEKTowana szkola 


 

sdp