KORONAWIRUS – INFORMACJE I ZALECENIA
Szanowni Państwo.
W związku z przejściem szkoły w tryb on-line zamieszczam rekomendacje dotyczące zdrowia psychicznego. To nietypowa sytuacja dla Państwa i dzieci. Zachowanie spokoju będzie miało duży wpływ na odporność zarówno psychiczną jak i fizyczną.
Oczywiście, różnimy się między sobą i różnią się też nasze dzieci. Są takie, które w obecnej sytuacji czują pewne podekscytowanie, a nawet radość (no w końcu nie trzeba chodzić do szkoły).
Są jednak i takie, które z dużym niepokojem stale sprawdzają portale informacyjne, poszukują informacji o zagrożeniu. Wszystkie z nich mogą jednak odczuwać pewien strach.
Ten strach, zupełnie zrozumiały w obecnej sytuacji, wymaga zaopiekowania przez nas dorosłych!
Udostępniam kilka ogólnych wskazówek profilaktyki zdrowia psychicznego
- OBSERWUJMY siebie i nasze dzieci.
Nie tylko pod kątem infekcji, ale i tego jak emocjonalnie radzimy sobie z otaczającą rzeczywistością. Jak reaguje na tę sytuację nasze dziecko? Czy dopytuje? A jak my się zachowujemy? Czy epidemia, zagrożenie jest stale obecne w naszych rozmowach? Czy nieustannie sprawdzam wiadomości? Jak nasza postawa działa na syna czy córkę?
- ROZMAWIAJMY Z DZIECKIEM
Przygotujmy sobie rzetelne informacje z wiarygodnych źródeł aby przedstawić je dziecku. Bądźmy gotowi na konfrontację z fakenewsami. Nie warto jednak przekazywać dzieciom niesprawdzonych treści, niezliczonych supertajnych informacji, czy dramatycznych nowin. Bądźmy w tych rozmowach spokojni, opanowani i rzeczowi. Jeśli sami jesteśmy kłębkiem nerwów i mimo szczerych chęci nie udaje się nam zachować spokoju, nie możemy budzić paniki w dzieciach. Upewnijmy się, że wiedzą wszystko, czego potrzebują, aby zachować opanowanie.
- MÓWMY SZCZERZE NIE WIEM
Ile to będzie trwało? Czy wszyscy zachorujemy?
Takie pytania mogą złościć. Po pierwsze, zachęcam do tego by cieszyć się, że dzieci traktują nas jako ważne źródło informacji, mają do nas zaufanie. Czasem możemy ostudzić różne niepokoje, jednak na niektóre pytania nie znamy przecież odpowiedzi (nikt z nas nie wie, ile będzie trwała ta sytuacja). I o tej swojej niewiedzy warto szczerze mówić. Choć część rodziców się tego obawia, ta szczerość buduje zaufanie!
- ROZMAWIAJMY JAK RADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM
To bardzo ważna wiedza! Opowiedzmy dzieciom, co my robimy, żeby trudne myśli nie zapanowały niepodzielnie w naszej głowie. Sprawdzimy też, czego potrzebują w tej sytuacji. Zastanówmy się, co możemy wspólnie robić, aby zachować dobry nastrój. Mówmy, że my też odczuwamy emocje w zaistniałej sytuacji. Jeśli to jest możliwe, dajmy dziecku czas na trudne emocje.
- WSKAZUJMY NA CZASOWOŚĆ PEWNYCH OGRANICZEŃ CZY ROZWIĄZAŃ
Szczególnie dla nastolatków, obecna sytuacja może być bardzo trudna. Mogą mieć poczucie zamachu na ich podstawowe prawa i ograniczanie wolności. Rozmawiajmy z nimi o tym. Pokazujmy terminowość tych rozwiązań i to, czemu one mają służyć.
- BĄDŹMY ODPOWIEDZIALNI
Ta sytuacja może być świetną lekcją empatii, wrażliwości i właśnie odpowiedzialności za wspólnotę: rodzinną czy sąsiedzką. Nasze zachowania przecież przekładają się bezpośrednio na rozprzestrzenianie wirusa, a więc na życie i zdrowie innych ludzi.
Rozmawiajmy o tym z naszymi dziećmi!
- ZADBAJMY O POTRZEBY DZIECI
Tak jak my potrzebujemy porozmawiać z bliskimi, koleżanką czy kolegą, nasze dzieci również tego kontaktu potrzebują! Zadbajmy o to! Rówieśnicy są strasznie ważni. Pamiętajmy o nowych technologiach - to dobry moment, żeby z nich również korzystać.
- UCZMY SIĘ RAZEM ZDROWYCH NAWYKÓW
i bądźmy wzorem do naśladowania. Pokażmy i przećwiczmy, jak myć ręce, jak zasłaniać usta, jak dbać o wypoczynek, odpowiedni sen i dobry nastrój. Rozmawiajmy o tym co trudne, o potknięciach i zagrożeniach i co z nimi robić.
UNIKAJMY:
Słuchania własnych lęków! To nie są najlepsi doradcy! Nie podejmujmy ważnych decyzji pod wpływem silnych emocji! Nie utożsamiajmy własnych emocji z emocjami syna czy córki. Dzieci są odrębnymi istotami! Bądźmy więc wrażliwi na ich odrębność. Zmuszania dziecka do opowiadania o tym co czuje w tej trudnej sytuacji. To wprawdzie dla nas ważna wiedza, ale nie zawsze i nie dla każdego dostępna. Jeśli dziecko stawia opór - nie zmuszajmy.
KIEDY NIEPOKOIĆ SIĘ O DZIECKO?
Kiedy nasze dziecko:
- często przeżywa uczucie lęku,
- boi się rzeczy, które do tej pory nie budziły niepokoju,
- skarży się na ból głowy i dolegliwości ze strony żołądka, czasem przechodzące w rozwolnienie, wymioty,
- zawroty głowy i omdlenia, kołatania serca, nadmiernego pocenie lub inne objawy somatyczne,
- jest apatyczne, osowiałe, nie może zasnąć,
- ze snu budzą go koszmary,
- zgrzyta zębami, co może świadczyć o silnym napięciu mięśniowym w okolicach żuchwy,
- łatwo przechodzi w skrajne emocje - od śmiechu do płaczu,
- łatwo się męczy, nie ma apetytu lub ma wzmożony apetyt
- jak nigdy wcześniej, a wymienione objawy nie zaczynają się zmniejszać, a wręcz nabierają na sile i wyraźnie utrudniają dziecku codzienne życie.
Do opracowania niniejszych informacji wykorzystano bazę materiałów od pani Marty Jankowskiej z Instytutu Kształcenia Eko-Tur.
Pozdrawiam
Ewa Kutyła – pedagog szkolny
JAK ZADBAĆ O BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
- Informacje na temat bezpieczeństwa w sieci można znaleźć na stronach:
- Fundacja Orange stworzyła dla rodziców bezpłatny kurs internetowy, w którym można znaleźć wiele ważnych porad o tym, jak chronić swoje dzieci w Internecie, na co zwrócić uwagę i jak unikać zagrożeń związanych z korzystaniem z nowych technologii przez najmłodszych. Kurs dostępny pod adresem:
https://fundacja.orange.pl/kurs/
- Zostań znajomym swojego dziecka – publikacje dla rodziców
Projekt "Zostań znajomym swojego dziecka" adresowany jest do rodziców i opiekunów. Jego celem jest zachęcenie ich do aktywnego uczestniczenia w internetowym życiu swoich dzieci czy podopiecznych, poznania ich zainteresowań i wirtualnej społeczności. Akcja realizowana jest przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) w ramach programu Komisji Europejskiej Safer Internet, który NASK prowadzi wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.
- o projekcie: https://akademia.nask.pl/projekt-45/o-projekcie.html
- Bezpieczeństwo dzieci online. Kompendium dla rodziców i profesjonalistów:
- Poradniki dla rodziców dostępne są na stronie:
https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/tematy/promujemy-bezpieczenstwo-w-sieci/materialy-5/
- Vademecum dla rodziców: komputer i Internet w domu
http://brpd.gov.pl/sites/default/files/komputer_i_internet_w_domu.pdf
- Jak zapewnić dzieciom bezpieczeństwo w Internecie - poradnik dla rodziców
Aktualne, oficjalne i wiarygodne informacje na temat nowego koronawirusa SARS-Cov-2 wywołującego chorobę COVID-19 oraz informacje jak zachować środki ostrożności i jak postępować w przypadku podejrzenia zakażenia u siebie lub swoich bliskich znajdują się na stronie:https://www.gov.pl/web/koronawirus
Informacje dla rodziców:
https://www.gov.pl/web/koronawirus/informacje-dla-rodzicow
Informacje dla uczniów:
https://www.gov.pl/web/koronawirus/informacje-dla-uczniow-i-studentow
Co musisz wiedzieć o koronawirusie? (film)
Specjalna infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia:800-190-590
Apel Głównego Inspektora Sanitarnego:
https://gis.gov.pl/aktualnosci/apel-glownego-inspektora-sanitarnego/
Więcej informacji o koronawirusie:
https://www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusie
Zachęcamy do śledzenia na bieżąco strony: gov.pl/koronawirus,
oraz oficjalnych kanałów komunikacyjnych na Twitterze:
Ministerstwa Zdrowia: https://twitter.com/MZ_GOV_PL
Kancelarii Premiera Rady Ministrów: https://twitter.com/PremierRP
Jak skutecznie myc ręce?
https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece/