bip

Nr 1 2017/2018

 

 

Nr 4 2016/2017

 

Nr 3 2016/2017 

 

Nr 2 2016/2017 

 

Nr 1 2016/2017 

 

Nr 8 2015/2016

 

Nr 7 2015/2016

 

Nr 6 2015/2016

 

Nr 5 2015/2016 NUMER SPECJALNY "28 stycznia -Europejski Dzień Ochrony Danych Osobowych"

 

Nr 4 2015/2016

 

Nr 3 2015/2016

 

Nr 2 2015/2016

 

Nr 1 2015/2016

 

Nr 4 2014/2015


Nr 3 2014/2015


Nr 2 2014/2015


Nr 1 2014/2015


Nr 5 2013/2014


Nr 4 2013/2014

 

Nr 3 2013/2014

 

Nr 2 2013/2014

 

Nr 1 2013/2014

 

Adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekunowie redakcji:

Małgorzata Król

Mariusz Wesołowski

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Opiekun Filmoteki Szkolnej w I Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Radomiu:

Anna Równy, nauczyciel języka polskiego i wiedzy o kulturze, edukator filmowy

Anna Równy współpracuje z Filmoteką Szkolną, ukończyła warsztaty edukacyjne „Filmoteka Szkolna. Akademia !” (25 h - wrzesień 2009 r.) i trzymiesięczny kurs internetowy „Filmoteka Szkolna. Akcja!” (rok szkolny 2009/2010), jest liderem regionalnym Filmoteki Szkolnej w Radomiu.

 

 

* * *

 

 

 

Smutne życie w kolorze blue jeans


  

 

20 groszy za godzinę, praca przez 20 godzin na dobę, mieszkanie w nieocieplonym budynku, brak dostępu do bieżącej wody, głód, morderczy wysiłek fizyczny. Dla wielu ludzi, a nawet dzieci, takich jak Jasmine Li, bohaterki dokumentu Micha X Peleda, takie warunki życia, choć dla nas wstrząsające, nie są dla nich niczym nadzwyczajnym. Spotykają się z owym zjawiskiem codziennie, nauczyli się go tolerować, stali się obojętni. Nie patrzą na swoją rzeczywistość z obrzydzeniem, odtrąceniem, pogardą. Oni po prostu akceptują to, cierpliwie i pokornie, nadal mając nadzieję na lepsze jutro. Zapewne większość Europejczyków uznałaby to za żart, ale nie oni. Pracują, aby utrzymywać rodziny, jeść, żyć.

Film dokumentalny „China blue” Micha X Peleda z 2005 r. to drastyczna opowieść o losie ludzi, którzy codziennie walczą o swoje być, albo nie być. Czternastoletnie dzieci, legitymujące się podrobionym dokumentem, punktualnie o ósmej rano stawiają się w miejscu pracy. Każde, nawet kilkuminutowe, spóźnienie karane jest grzywną. W przeciągu kilku chwil, ogromna, dotąd pusta, hala wypełnia się ludźmi, którzy natychmiast wpadają w wir pracy. Niejednokrotnie dostrzec można dziecięce jeszcze twarze. Natychmiast nasuwa się pytanie: jak to możliwe, aby dzieci zatrudniały się w takich ogromnych zakładach pracy? Niestety, Chiny to kraj, gdzie nie ma ugruntowanego, suwerennego systemu prawa. Obywatel nie ma szans walczyć o swoje dobro, gdyż oczywistym jest, że straci pracę, bądź trafi do więzienia. Panują tam ściśle określone zasady, według których jednostka podległa przełożonemu, nie ma prawa głosu. Ludzie, nie mając innego wyboru, godzą się na jawny wyzysk, czego doskonałym przykładem będzie ukazany w filmie obraz dzieci śpiących z otwartymi powiekami, przypiętymi spinaczami. Wielu z nich od lat nie widziało najbliższych, nie było w rodzinnym domu. Powodem tego jest sytuacja gospodarcza w Chinach. Państwo to stało się największym na świecie producentem odzieży, przedmiotów domowego użytku i innych sprzętów. W zasadzie większość przedmiotów, które kupujemy ma oznaczenie: „made in China”. Drugim, równie poważnym problemem, jest nieprzestrzeganie zasad pracy przez pracodawców, m. in. pana Lama, szefa Jasmine. W dokumencie, z jego właśnie ust pada szokująca wypowiedź: „To pracownicy nas wykorzystują”. Patrząc na warunki w jakich żyją, słuchając o kilkugodzinnych nadgodzinach, za które nie dostają wynagrodzenia oraz o pierwszej pensji, która nie jest wypłacana, aby nie „rozpieszczać” fabrykantów, nasuwa się myśl: dlaczego w XXI w. ludzie godzą się na takie traktowanie oraz jak to możliwe, aby żaden organ prawa nie zainteresował się tą sytuacją? Pod koniec filmu umieszczona jest wypowiedź mężczyzny zajmującego sie problemem łamania praw w Chinach, który stwierdza, że jest to bardzo trudne zadanie, gdyż w tym kraju owe zjawisko jest nagminne.

Każdy z nas, powinien choć chwilę pomyśleć o pokazanych bohaterach. Częstokroć narzekamy na zmęczenie, nadmierną ilość pracy. Co w takim razie mają powiedzieć ludzie z Chin? Co zrobimy, jeśli kiedyś to znajdziemy w swojej kieszeni list od dziewczynki, który wykonała nasze spodnie? Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że świat zobaczy dramatyczny los Chińczyków, być może stanie się to dzięki takim dokumentom jak „China blue”. Zastanówmy się, trzymając w ręku kolejną parę jeansów, czy naprawdę jest nam potrzebna, a przede wszystkim jakim kosztem została wykonana?

Natalia Kowalska, Patrycja Machnio, Patrycja Kucharczyk klasa II A

 

 

Uzależnienie w rytmie electro


  

Berlin calling to niemiecka produkcja z 2008 roku w reżyserii Hannesa Stöhra, który w swoich filmach ujmuje odbiorców skromnością i prostą fabułą. Film ukazuje klubowe życie Berlina, losy głównego bohatera DJ Ickarusa (Paul Kalkbrenner). Niepowtarzalny klimatu filmu tworzy muzyka, dynamiczna, głośna i ekspresyjna.

Film ten jest przestrogą przed zażywaniem narkotyków, pokazuje skutki tego nałogu.

Bohaterem "Berlin Calling" jest DJ Ickarus, który wraz ze swoją menedżerką i dziewczyną Mathilde podróżuje w trasie koncertowej, próbuje skupić się na pracy nad nowym muzycznym materiałem oraz eksperymentuje z narkotykami, podkręcając do maksimum swoje i tak napięte, dynamiczne życie. DJ żyje tylko od imprezy do imprezy, nadając wyższych obrotów swemu życiu dzięki używkom - katastrofa z jego udziałem wydaje się być nieunikniona.Wyczerpanie psychiczne i fizyczne, kryzys związku z Mathilde i zapaść na skutek przedawkowania prochów kończą się przymusową hospitalizacją w zakładzie zamkniętym, gdzie muzyk ma szansę dojść do siebie po toksycznym szoku i wyciszyć się. DJ Ickarus okazuje się przy tym niepokornym pacjentem, bo nie tylko pracuje nieprzerwanie nad płytą, lecz także buszuje po oddziale z anarchistyczną werwą.

Podsumowując, film pewnie zadowoli miłośników muzyki electro, jednakże scenariusz pozostawia wiele do życzenia. W pewnych chwilach odbiorca zastanawia się, czy ma życzyć szczęścia i wyleczenia głównemu bohaterowi, czy podzielać jego młodzieńczy bunt i walkę z wyprowadzającą go z nałogu lekarką.

Na uwagę zasługuje gra aktorska Kalkbrennera. Jest on nie tylko genialnym aktorem, ale również i muzykiem.

Anna Abramowicz, Anita Marzec, Oskar Janiszewski klasa II A

 

Każdemu wolno kochać


 

 

,,Ja też!” jest jednym z niewielu filmów podejmujących tematykę życia codziennego osób z Zespołem Downa. Osoby z tą chorobą wyróżnia specyficzny wygląd i różnego rodzaju upośledzenia. Cechy fizyczne, jak i psychiczne, powstają w wyniku zaburzenia równowagi w materiale genetycznym, co z kolei zakłóca prawidłowy program rozwoju psychicznego i fizycznego. Zespół Downa występuje wśród ludzi wszystkich ras, kontynentów, państw, klas społecznych, niezależnie od poziomu rozwoju ekonomicznego.

Jest to niezwykle ciepły i poruszający film o miłości, dojrzewaniu, a także o łamaniu stereotypów. Alvaro Pastor i Antonio Naharro swoistą stworzyli komedię romantyczną, chcąc pokazać inność, a za razem niezwykłość bohaterów i ich historię, jednocześnie nie wywołując poczucia winy czy też gry na emocjach.

Główny bohater- Pablo Pineda jest 34 - letnim, zabawnym i inteligentnym mężczyzną, który pomimo swojej niepełnosprawności zdobywa wyższe wykształcenie. Pierwszą pracę podejmuje w ośrodku opieki społecznej. Tam poznaje Lolę Duenas pozornie przebojową i samodzielną kobietę. Jednak w rzeczywistości jest zagubiona, samotna i nieszczęśliwa. Ich współpraca sprawia, że zaczynają ze sobą spędzać coraz więcej czasu, dobrze czując się w swoim towarzystwie. Partnerstwo zawodowe szybko przeradza się w uczucie, jednak są świadomi, że ich bliższe relacje nie będą łatwe.

Film ,,Ja też!" ukazuje problemy ludzkie, które istnieją naprawdę, lecz są pomijane w świecie kina. Przedstawieni bohaterowie pragną tego, co zwykli ludzie - miłości, szacunku i zrozumienia. Potrzebują także akceptacji, swobody i odrobiny samodzielności. Dzieło Pastora i Naharro stawia nam niewygodne pytania i walczy z obojętnością. W filmie nie ma zbędnego patosu czy dramaturgii, wobec tego jesteśmy bliżej podjętego tematu, który skłania nas do licznych refleksji nad codziennymi problemami osób niepełnosprawnych.

Natalia Surus, Magdalena Wojtysiak, Katarzyna Wrzesień klasa IIA

 

Nastoletnie macierzyństwo


  

4 stycznia 2013 roku do kin wszedł kolejny kontrowersyjny film młodej reżyserki Katarzyny Rosłaniec - „Bejbi blues”. Twórczyni sławę zyskała dzięki filmowi „Galerianki”, w którym podobnie jak tutaj zajęła się portretowaniem środowiska młodzieży. Zarówno pierwszy, jak i opisywany przez nas film, sprowokował falę dyskusji na temat odpowiedzialności i dojrzałości młodych ludzi.

Główną bohaterką filmu jest siedemnastoletnia Natalia, która pochopnie podjęła decyzję o zostaniu matką (w jej rolę wcieliła się Magdalena Berus). Ojcem jej dziecka jest równie niedojrzały Kuba (Nikodem Rozbicki). Motywem macierzyństwa Natalii była potrzeba posiada kogoś, dla kogo będzie najważniejsza. Swój plan wypełniła, rodząc uroczego Antosia. Natalia chciała być lepszą matką od swojej własnej, która nie interesowała się życiem swojej córki (w tej roli Magdalena Boczarska). Pewnego dnia matka Natalii oznajmia jej, że wyjeżdża do pracy za granicę i zostawia jej mieszkanie, by ta mogła ułożyć sobie życie z Kubą. Wtedy zaczynają się prawdziwe problemy. Natalia nie radzi sobie z dorosłym życiem, podobnie jak jej partner Kuba. Gdy para rozstaje się, główna bohaterka poznaje Martynę (Klaudia Bułka), która staje się jej przyjaciółką. Dziewczyny zamieszkują razem, chodzą na imprezy i nadużywają narkotyków. Martyna staje się dla Natalii idolką, ona pokazała jej inny, szalony i nieprzewidywalny świat. Gdy Natalia dostaje wymarzoną pracę kosztem przyjaźni z Martyną, robi wszystko, by w oczach współpracowników zrobić jak najlepsze wrażenie. Zapomina jednak o roli matki i przez swą lekkomyślność i głupotę doprowadza do tragedii.

„Baby blues” to historia wzruszająca, pokazująca mentalność współczesnych nastolatków. Jednak podczas oglądania filmu męczył mnie sposób realizacji i forma filmu, Założeniem było stworzenie pozorów relacji pamiętnikarskiej, a czarne plansze z pauzami miały być wyrwanymi kartkami z pamiętnika, które bohaterka chciała wyrzucić ze swojej pamięci. Pomimo tego uważamy, że film jest warty zobaczenia, prowokuje do myślenia i jednego jesteśmy pewne – widzowie nie zostaną obojętni na pokazane tam problemy.

 Ewa Włodek, Aleksandra Cebula klasa II A

 

Nietykalna przyjaźń


 

„Nietykalni” to poruszający i wzbudzający szereg emocji film, którego reżyserami a zarazem scenarzystami są Olivier Nakache oraz Eric Toledano. Film może pochwalić się bardzo dużą oglądalnością, ponad dwadzieścia milionów widzów w samej Francji i kolejne miliony na całym świecie. Popularność filmu wskazuje na potrzebę ciągłej realizacji filmów o podobnej tematyce. Ludzie wciąż chcą oglądać poruszające historie opowiadające o miłości, oddaniu drugiej osobie oraz o prawdziwej przyjaźni, dla której nie stanowią przeszkód różnice społeczne.

Film opowiada historię milionera, francuskiego arystokraty Philipp’a (François Cluzet), który w wyniku wypadku na paralotni został skazany na dożywotnie życie na wózku inwalidzkim. Czynności dnia codziennego sprawiają mu ogromne trudności. By pomóc ojcu, Magalie (Audrey Fleurot) postanowiła zatrudnić pielęgniarza. Starszy pan wybrał czarnoskórego, nieokrzesanego Driss’a (Omar Sy).

Film „Nietykalni ” to wspaniała i poruszająca opowieść, która jest prawdziwą lekcją poczciwego życia. Scenarzyści poruszyli bardzo ważne tematy, bliskie każdemu człowiekowi. Film jest przede wszystkim opowieścią o prawdziwej przyjaźni. Głównymi cechami przyjaźni bohaterów są: szczerość i oddanie. Akceptują się takimi jakimi są, a wspólne życie starają się urozmaicać ciekawymi rozrywkami. Innym „ukrytym” tematem jest problem imigracji, który we Francji jest zjawiskiem wszechobecnym na szeroką skalę. Należy wspomnieć, że ok. 20% ludności zamieszkującej Francję to imigranci, często zdarza się, że przybywają nielegalnie do tego kraju. Z takiego otoczenia wywodzi się Driss. Scenarzyści filmu chcą obalić mity i stereotypy dotyczące ludności czarnoskórej, wprowadzając do powieści postać przyjemnego, ciepłego człowieka o wielkim sercu. W filmie ukazany został także problem niepełnosprawności i związanych z nią niedogodności, barier, z którymi człowiek niepełnosprawny musi się mierzyć każdego dnia.

Warto wspomnieć, ze podczas projekcji filmu było dużo widzów, którzy uprzednio widzieli już film, a przy ponownym jego oglądaniu byli tak samo zachwyceni jak ci, którzy widzieli film po raz pierwszy. Pomimo, że było to nasze ósme spotkanie w ramach NHEF i niestety przedostatnie, nie pamiętamy, aby uczestnicy projektu byli tak poruszeni filmem. Na sali naprzemiennie pojawiały się łzy, raz były to łzy śmiechu, a innym razem wzruszenia. Każdy widz był zachwycony dialogami, poczuciem humoru twórców i fabułą.

Aldona Czupryn, Magdalena Falińska, Dominika Kwiecień klasa II A

 

Zakazane owoce okresu dojrzewania

 

W ramach ostatniego już filmu w programie projektu Filmoteka Szkolna Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej uczniowie mieli okazję obejrzeć „Zakazane owoce”. Reżyserem wyświetlanego dzieła jest Dome Karukoski. Światowa premiera fińskiego filmu miała miejsce w 2009 roku, a w Polsce rok później. Film gatunkowo można zakwalifikować jako dramat obyczajowy. W rolę głównych bohaterek wcieliły się Marjut Maristo i Amanda Pilke.

Na początku warto zaznaczyć, iż tematyka filmu nie jest jednoznaczna. Reżyser porusza wiele wątków. Dotyka sfer miłosnych, erotycznych, pokazuje świat oczami niewinnych i naiwnych osiemnastolatek. Główne bohaterki, chcąc poznać świat i przede wszystkim pokusy nim rządzące, udają się do stolicy, czyli Helsinek. Jednym z tematów poruszanych w filmie jest religia i jej często rygorystyczne zasady. Nastolatki uciekają od nich, buntują się przeciw prawom wytyczanym przez rodziców i Kościół. Raakel jest mniej zbuntowaną dziewczyną, przywiązaną do miejsca dzieciństwa, mocno osadzoną w regułach społeczności, z której się wywodzi. Podąża za Marią, osiemnastoletnią przyjaciółką, jako Anioł Stróż, w którego obie przecież wierzą. Film opowiada o przyjaźni, zaufaniu, ale też o bardziej mrocznych sferach zwykłych nastolatek. Mówi o pokusie nieznanego, buncie i zmyślonej samodzielności. Bohaterki ciekawe wszelkich nowości, chcą spróbować „zakazanych owoców” dorosłego życia. Wkroczenie w pełnoletność przyniesie im zarówno wiele radości, jak i wiele smutków i rozczarowań.

„Zakazane owoce” są opowieścią o tym, że należy słuchać głosu swojego serca i rozumu. Lepiej wybrać własną, dobrą drogę życia, nawet za cenę potępienia środowiska, niż żyć w kłamstwie. Jesteśmy pewne, że żadna z nas nie chciałaby być wiecznie ograniczaną zakazami i nakazami. Film ten warto obejrzeć, ponieważ spojrzenie na życie innych pozwala często docenić swoje.

Monika Leśniewska, Maria Kępka klasa II A

 

 

W dniu 5 marca 2013 r. w OKiSz Resursa Obywatelska w Radomiu odbyła się konferencja dla nauczycieli i uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Uroczystość współorganizowali: I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Radomiu, Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Ośrodek Kultury i Sztuki Resursa Obywatelska, a partnerami byli: Polski Instytut Sztuki Filmowej i Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Konferencję otworzył wykład Pani dr Agnieszki Morstin z Uniwersytetu Jagiellońskiego: Nowe polskie filmy o historii wobec tradycji rodzimego kina. Prelegentka oparła swoje rozważania na filmach: „Katyń” w reż. Andrzeja Wajdy, „Róża” w reż. Wojciecha Smarzowskiego i „Obława” w reż. Marcina Krzyształowicza. Nawiązała również do filmu Władysława Pasikowskiego „Pokłosie”.

Po wykładzie inauguracyjnym wystąpiła Pani Agata Sotomska z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej z prezentacją projektu Filmoteka Szkolna. Przedstawiła platformę, która udostępnia filmy z pakietu Filmoteka Szkolna nauczycielom i uczniom. Pokazała funkcje aplikacji, pozwalające na wycinanie fragmentów filmów, projektowanie własnej lekcji opatrzonej pikiem audiowizualnym.

Filmoteka Szkolna w ramach Koalicji dla Edukacji Filmowej współpracuje ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty. Przybyły do Radomia prezes stowarzyszenia, Pan Maciej Jakubczyk, zaprezentował cele i zakres projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, zaznaczając, że projekt już drugi rok realizowany jest w OKiSz Resursa. Zachęcił zgromadzonych nauczycieli do włączenia się do projektu od nowego roku szkolnego. Współkoordynatorka, Anna Równy, przedstawiła propozycje programowe na rok szkolny 2013/2014, zaznaczając, że będą one korelowały z nową podstawą programową w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Przypomniała, że 9 projekcji, które odbywają się od października do czerwca, poprzedzone są prelekcją edukatora filmowego, nauczyciele zaś otrzymują materiały metodyczne (analizę filmoznawczą, scenariusze lekcji z wykorzystaniem danego tytułu filmu).

Po części wykładowo – prezentacyjnej nauczyciele odbyli warsztat na temat: Propozycje wykorzystania zasobów Internetu w realizacji treści podstawy programowej z zakresu edukacji filmowej. Warsztat poprowadziła Anna Równy, nauczyciel I LO im. Mikołaja Kopernika w Radomiu, edukator filmowy i medialny. Przedstawiła informacje na temat miejsca edukacji filmowej w nowej podstawie programowej przedmiotów humanistycznych, propozycje stron internetowych, udostępniające bezpłatne i legalne zasoby do wykorzystania na lekcjach. Odniosła się do konkretnych przykładów, popartych scenariuszami metodycznymi własnego autorstwa.

Elżbieta Zawodnik, doradca Radomskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli podsumowała konferencję. Kończąc część merytoryczną, Anna Równy podziękowała zgromadzonym gościom i zaprosiła na film, udostępniony dzięki uprzejmości Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Nauczyciele mieli okazję obejrzeć „Pana Tadeusza” w reż. Ryszarda Ordyńskiego z 1928 r. w wersji zrekonstruowanej cyfrowo.

W czasie, kiedy nauczyciele uczestniczyli w konferencji na Sali Widowiskowej, ich uczniowie na Sali Kameralnej odbywali warsztaty filmowe po opieką Pana Jarosława Basaja, polonisty z Zespołu Szkół Budowlanych w Radomiu. Obejrzeli również prezentacje, ukazujące dokonania uczniów I LO im. Mikołaja Kopernika i ZSB w Radomiu w zakresie edukacji filmowej i relacje z udziału w kursie internetowym Filmoteka Szkolna. Akcja! i Festiwalu Filmoteka Szkolna. Uczniowie zaprezentowali zrealizowane przez siebie filmy.

W konferencji „X Muza w nowej podstawie programowej” wzięło udział 60 nauczycieli i 60 uczniów z Radomia i terenów byłego województwa radomskiego, a także z Warszawy.

Anna Równy

 

 

Reprezentanci naszej szkoły w czołówce festiwalowej rywalizacji, zwyciężyli w Zadaniu nr 2.

 

Skład zespołu:  Mirosław Gutkowski, Jakub Kucharczyk, Karol Błaszczyk, Agata Śliwińska i Karolinka Mitak. Opiekun - p. A. Równy

Więcej informacji w zakładce Osiągnięcia Szkolne

Dodatkowo zespół zdobył wyróżnienie za film promujący festiwal.

 

* * *

 

Film zrealizowany z okazji Dnia Edukacji Narodowej w I LO im. Mikołaja Kopernika w Radomiu

 

 

 

W roku szkolnym 2012 – 2013 w internetowym kursie dla uczniów „Filmoteka Szkolna. Akcja!” będą uczestniczyły: Edyta Chrobotowicz (klasa 2a), Marta Glibowska (klasa 2a) i Anita Górnik (klasa 2a). Będą tworzyły grupę ambasadorek tego projektu w naszej szkole. Efekty ich pracy będziemy śledzić w naszej zakładce i w gablocie „Filmoteka Szkolna”, znajdującej się w korytarzu na parterze.

 

*   *   *   *   *

 

Uczniowie I LO im. Mikołaja Kopernika

w ogólnopolskim projekcie edukacji filmowej

 

W roku szkolnym 2012/2013 uczniowie naszej szkoły po raz pierwszy biorą udział w ogólnopolskim projekcie FILMOTEKA SZKOLNA NOWE HORYZONTY EDUKACJI FILMOWEJ. Projekt już po raz drugi realizowany jest w naszym mieście w Ośrodku Kultury i Sztuki Resursa Obywatelska. Uczniowie klasy 2 A co miesiąc uczestniczą w projekcjach filmowych poprzedzonych multimedialną projekcją, po której odbywają dyskusje w kinie lub w szkole na godzinie wychowawczej.

Uczniowie „Kopernika”, „Staszica”, „Czachowskiego”, „Kochanowskiego” i „Budowlanki” poznają filmy z programu „Trudne tematy”.

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekt o wieloletniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów.

W 2011 roku Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej zostały włączone do rodziny projektów Filmoteki Szkolnej i zmieniły nazwę na Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Należą również do Koalicji dla edukacji filmowej powołanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. W 2012 roku projekt został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Edukacja młodego widza”.

Projekt pozwala na realizację różnych elementów podstawy programowej. Uzyskał patronat Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz rekomendację kilku wojewódzkich kuratorów oświaty, w tym mazowieckiego.

Uczniowie II A, czyli klasy o profilu humanistycznym, oprócz doskonalenia umiejętności analizy i interpretacji dzieła filmowego, wymaganej na poziomie podstawowym i rozszerzonym, nabywają umiejętności w pisaniu recenzji filmowych, które co miesiąc, po każdym seansie, umieszczanie są w zakładce Gazetka i Filmoteka. Owocem tych spotkań są teksty pisane przez trzyosobowe grupy uczniów, podawane ocenie i korekcie nauczyciela.

 

Anna Równy

współkoordynator projektu

Filmoteka Szkolna Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej w Radomiu

 

*   *   *   *   *

 

Od antysemityzmu do nazizmu – rozważania po projekcji filmu Fanatyk

 


Co jakiś czas przez wielki ekran przewijają się filmy o kontrowersyjnej tematyce. Za przykład takiej produkcji uznać można Fanatyka. Antysemityzm i funkcjonowanie ruchów neonazistowskich to tematy trudne i takie, o których niełatwo rozmawiać. Jednakże, naszym zdaniem, autorzy przedstawili je w nietuzinkowy, ciekawy sposób. Osadzenie akcji w czasach współczesnych to coś nowego, gdy mówimy o prześladowaniu Żydów. Jak się jednak okazuje, zabieg ten był strzałem w dziesiątkę. Według nas, pozwolił w łatwiejszy, przyswajalny sposób zrozumieć tę problematykę. Przecież im bliżej naszych czasów, tym bliżej nas. Jeszcze większe wrażenie robi fakt, iż film oparty został na prawdziwych wydarzeniach.

Dramatyzm filmu zbudowany jest na kreacji głównego bohatera Danny'ego, granego przez Ryana Goslinga, Aktor porusza się i wygląda jak prawdziwy skinhead. Jego mimika oddaje złość i wrogość wobec judaizmu. Ten chłopak, a właściwie jego gra aktorska, wprowadza zamierzony przez reżysera agresywny, pełen zawiści klimat. Rola, z którą przyszło mu się zmierzyć wymagała wiele trudu. Goslingowi udało się ten trud przezwyciężyć, tym bardziej, że należy pamiętać, że był to jego debiut na dużym ekranie.

Warto wspomnieć również o przedstawionym w filmie środowisku młodych noenazistów, manifestujących swoje poglądy charakterystycznym strojem i ogoloną głową. Sceny z ich udziałem aż kipią od nienawiści. Są to sceny brutalne, często pełne wulgarności i nieprzyzwoitości. W widzach wzbudzają uczucia obrzydzenia, odrzucenia. Zmuszają do refleksji na temat braku tolerancji religijnej i prześladowań mających miejsce we współczesnym świecie.

Zachęcamy do znalezienia wolnego czasu ( 98 minut ) i obejrzenia filmu, który oceniamy jako produkcję inną i potrzebną, trzymającą w napięciu do samego końca, o czym przekonacie się w poruszającym, niespodziewanym finale.

Jakub Kucharczyk, Jarek Kalbarczyk, Mirek Gutkowski klasa 2a

korekta: Anna Równy

 

*   *   *   *   *

 

C.R.A.Z.Y, czyli o poszukiwaniu tożsamości i porozumienia międzypokoleniowego

 


W swoim życiu widziałyśmy już wiele filmów. Jednak zgodnie stwierdziłyśmy, że C.R.A.Z.Y. jest jednym z takich, który na długo pozostaje w pamięci.

C.R.A.Z.Y. został zrealizowany przez Jeana-Marca Vallée, a napisanie scenariusza zajęło reżyserowi dziesięć lat. Kręcono go w Montrealu i Repentigny (Kanada) oraz w miejscowości As -Sawira (Maroko). Swoją premierę miał w 2005 roku w Kanadzie. Tytuł C.R.A.Z.Y. pochodzi od pierwszych liter imion braci, o których film opowiada : Christiana (Maxime Tremblay), Raymonda (Pierre-Luc Brillant), Antoine (Sébastien Blouin), Zaca (Marc-André Grondin) i Yvana  (Félix-Antoine Despatie).

Głównego bohatera poznajemy w dniu jego narodzin 25 grudnia1960r. i będziemy mu towarzyszyć przez cały okres dojrzewania. Chłopiec przychodzi na świat jako czwarty syn(nie licząc trzech wcześniejszych poronień) państwa Beaulieu. Matka Zacka uważa chłopca za wyjątkowego, ponieważ urodził się w dzień Bożego Narodzenia, często nazywa chłopca „Jezuskiem”. Kiedy Zac dorasta okazuje się, że rzeczywiście ma cudowny dar, może leczyć oparzenia i tamować krwotoki, myśląc o osobie, której się to przydarzyło.

Oglądając „C.R.A.Z.Y.” po raz pierwszy, odnosi się wrażenie, że wszystkie problemy, które widzimy w filmie, już kiedyś były przedstawione na dużym ekranie (kłótnie rodzinne, kłopoty z tożsamością, inicjacje), jednak Jean-Marc Vallée ukazuje te tematy w ciekawy sposób, posługując się humorem i ironią. Niepowtarzalny klimat filmu buduje też ścieżka dźwiękowa, możemy bowiem posłuchać takich wykonawców jak: David Bowie, Pink Floyd, Patsy Cline, czy The Rolling Stones.

Film pozornie opowiada o dojrzewaniu młodego chłopaka, jednak tak naprawdę tematem dzieła jest coś głębszego – relacje między ojcem, przedstawicielem starszego pokolenia i idolem swoich dzieci, a synem, który słucha innej muzyki, zachowuje się inaczej, a jednak próbuje przypodobać się ojcu. Rodzice marzą o idealnych dzieciach, Gervais Beaulieu miał 5 synów, w każdym pokładał nadzieje, idealizował ich, niestety, jak każdy, tak i jego synowie mieli wady… Christian wiecznie czyta, co jest według ojca zbyteczne, Raymond popada w uzależnienie od narkotyków, Antoine uczestniczy w bójkach i jest niekulturalny, Yvana, najmłodszego, poznajemy najsłabiej.

Całkiem inne relacje Zac nawiązuje ze swoją matką, ona idealizuje go nawet po odkryciu jego skłonności i słabości, kocha syna bezwprzykrości krzywdy, które sprawia mu ojciec), tworzy się między nimi szczególna, niesamowita więź. Matka zrobiłaby dla swoich dzieci wszystko i jest to wyraźnie zaakcentowane w filmie.

Film C.R.A.Z.Y. ukazuje zgadzają się z konserwatyzmem rodziców, a dorośli - liberalizmem i zamiłowaniem do wolności swoich dzieci. Film opowiada o niezwykłych relacjach łączących rodzinę i o tym, jak wiele potrafi zniszczyć brak tolerancji. Nie ma tu oceniania bohaterów, postaci nie są czarno - białe. Każdy ma i zalety i wady. Jak w prawdziwym życiu. Sztuką jest, by akceptować i kochać innego człowieka takim, jakim jest.

 

Monika Polańska, Martyna Plesiewicz, Kamila Puton kl. 2a

korekta: Anna Równy

 

*   *   *   *   *

 

Wymyk, czyli o kruchości życia

 

 

Wymyk to niepozorny, kameralny dramat psychologiczny. Reżyserem filmu jest Greg (Grzegorz) Zgliński, polski scenarzysta, operator, producent i montażysta filmowy, wierny uczeń Krzysztofa Kieślowskiego.

Film opowiada o starciu się dwóch silnych charakterów braci Alfreda (Roberta Więckiewicza) i Jerzego (Łukasza Simlata). Prowadzą oni ze sobą nieustanną walkę, starają się pozyskać szacunek i uznanie w oczach ojca. Głównym wątkiem filmu jest lęk bohatera przed ujawnieniem się upokarzającej prawdy i bunt człowieka nieustannie odtrącanego.

Źródeł interpretacji tego dzieła możemy doszukiwać się także w Biblii, odwołując się do historii Kaina i Abla. Przy okazji reżyser zwraca uwagę na problem, czy da się żyć w wiecznym poczuciu winy.

Film jako całość zrobił na nas bardzo duże wrażenie. Swoją intensywnością emocji i paradoksalnie bardzo stonowaną i spokojną formą wyrazu, niezwykle nas poruszył, a jednocześnie zaskoczył.

Wymyk wyzwala refleksję nad naszymi postawami moralnymi, czasami są one wystawione na próbę w najmniej oczekiwanych przez nas momentach. Wszystkich, którzy interesują się tego typu kinem gorąco zachęcamy do obejrzenia filmu.

 

Katarzyna Gaca, Paulina Janiszewska, Milena Górka

klasa II a

 

 

 

 

EDUKACJA 2.0 - KULTURA 2.0  w I LO im. Mikołaja Kopernika w Radomiu

 

     

 

Jednym z projektów prowadzonych w I Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w roku szkolnym 2011/2012 jest „KOMPUTER MOŻE BYĆ PRZYJACIELEM, A INTERNET POMOCĄ DYDAKTYCZNĄ”. Koordynatorami projektu są : Pani dyrektor Magdalena Parzonko i pani profesor Anna Równy. Projekt przebiega dwufazowo. Pierwsza część została przeprowadzona 29 września 2011 jako akcja zatytułowana „Komputer może być przyjacielem”. Uczniowie klas pierwszych przygotowali wcześniej plakaty promujące akcję i poruszające problemy zawarte w założeniach projektu. Na długiej przerwie została wyemitowana audycja na temat, w jaki sposób należy bezpiecznie korzystać z komputera, a co za tym idzie, z Internetu. Na zajęciach technologii informacyjnej klasach pierwszych, zgodnie z podstawą programową, zostały przeprowadzone lekcje na temat bezpiecznego korzystania z komputera. Druga faza dotyczy przeprowadzenia w listopadzie, grudniu i styczniu lekcji języka polskiego w klasie 1 a (humanistycznej) z wykorzystaniem autorskich scenariuszy Anny Równy, dotyczących Nowych Mediów (www.nhef.pl/edukacja/nowemedia/scenariusz).

 

 

Współkoordynatora projektu, Anna Równy uczestniczyła w dniach 27-29 października w konferencji KULTURA 2.0: Świadomi mediów w Warszawie, organizowanej przez Narodowy Instytut Audiowizualny. Razem z innymi dwudziestoma nauczycielami z całej Polski, brała udział w warsztatach na temat wykorzystywania Nowych Mediów w edukacji. W trakcie trzydniowej konferencji znani edukatorzy i specjaliści od mediów z całego świata opowiadali, w jaki sposób z młodzieży uczynić kreatywnych i krytycznych użytkowników nowych technologii. Na stronie internetowej Narodowego Instytutu Audiowizualnego (www.nina.gov.pl) możemy przeczytać, że Kultura 2.0 to termin nawiązujący do pojęcia Web 2.0. Web 2.0 to hasło opisujące serwisy internetowe, w których zasadniczą rolę odgrywają ich użytkownicy i wygenerowana przez nich treść – a więc ich użytkownicy, którzy stali się ich współtwórcami. Kultura 2.0 oznacza nowy model kultury. Jest to kultura w dużej mierze ukształtowana przez cyfrowe media i przez oferowane przez nie nowe możliwości. Zmienia się w niej również rola odbiorcy – dzięki dostępnym narzędziom może on stać się jej współautorem”. Koordynatorzy szkolnego projektu mają nadzieję, że uczniowie „Kopernika” staną się świadomymi odbiorcami i współautorami Internetu.

 

Tekst i zdjęcia Anny Równy

 

 

FILMY, KTÓRE MOŻESZ WYPOŻYCZYĆ W BIBLIOTECE SZKOLNEJ I LO im. Mikołaja Kopernika w Radomiu

 

  1. I. FILMY Z CYKLU EDUKACYJNEGO „FILMOTEKA SZKOLNA”:

 

 

Tytuł przewodni płyty

 

Film I

 

Film II

 

Film III

1

KINO MYŚLI

Struktura kryształu

reż. K.Zanussi

Tango

reż. Z.Rybczyński

 

2

MORALNOŚĆ

KAMERY

Z punktu widzenia nocnego portiera

reż. K.Kieślowski

Nienormalni

reż. J.Bławut

 

3

OBSERWACJE

CODZIENNOŚCI

Cześć, Tereska

reż. R.Gliński

Rodzina człowiecza

reż. W.Lesicki

 

4

KADRY PAMIĘCI

Jak być kochaną

reż. W.J. Has

Portret własny

Reż. J.Skalski

 

5

OBRAZY MAGICZNE

Historia kina w Popielawach

reż. J.J.Kolski

Oczy uroczne

reż. P.Szulkin

 

6

FILMOWE PRZYPOWIEŚCI

Żywot Mateusza

reż. W.Leszczyński

Schody

reż. S.Schabenbeck

Arka

reż. G.Jonkajtys

7

SIŁA SYMBOLU

Popiół i diament

reż. A. Wajda

Krótka historia jednej tablicy

reż. F. Falk

Chleb

reż. G.Skurski

8

METAFORY

PRAWDY

Wszystko może się przytrafić

reż. M.Łoziński

Szczurołap

reż. A. Czarnecki

Siedem kobiet w różnym wieku

reż. K. Kieślowski

9

MÓWIĆ NIE WPROST

Rejs

reż. M.Piwowski

Urząd

reż. K.Kieślowski

 

10

BEZ

KOMENTARZA

Defilada

reż. A. Fidyk

Egzamin dojrzałości

reż. M.Łoziński

 

11

ROZDROŻA HISTORII

Człowiek z marmuru

reż. A. Wajda

Dokąd

reż P.Kędzierski

 

12

ZAPISY PRZESZŁOŚCI

Usłyszcie mój krzyk

reż. M. Drygas

Fotoamator

reż. D.Jabłoński

 

13

WOKÓŁ NARODOWYCH

STEREOTYPÓW

Eroica

reż. A. Munk

Ostry film zaangażowany

reż. J.Antonisz

 

14

GORZKI ŚMIECH

Zezowate szczęście

reż. A. Munk

Fotel

reż. D.Szczechura

 

15

W KRZYWYM ZWIERCIADLE

Hydrozagadka

reż. A.Kondratiuk

Polska kronika non-camerowa, reż J. Antonisz

 

16

WSPÓŁCZESNE LĘKI

Dług

reż. K. Krauze

Nasza ulica

reż. M. Latałło

 

17

PORTRETY ZBIOROWOŚCI

Sól ziemi czarnej

reż. K. Kutz

Jestem zły

reż. G. Pacek

 

18

MALI BOHATEROWIE

Abel, twój brat

reż. J.Nasfeter

Męska sprawa

reż. S. Fabicki

 

19

MIEDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ

Ucieczka z kina Wolność

reż. W.Marczewski

Exit

reż. G.Koncewicz

 

20

POEZJA I PROZA KINA

Aria dla atlety

reż. F.Bajon

Dziewczyny do wzięcia

reż. J.Kondratiuk

 

21

KINO O KINIE

Amator

reż. K.Kieślowski

Ćwiczenia warsztatowe

reż. M.Łoziński

 

22

GRY FILMOWE

DEJA VU

reż. J.Machulski

Wyjście na jaw robotników

reż. M.Dudziewicz

 

23

MALARSKIE INSPIRACJE

Brzezina

reż. A. Wajda

Łagodna

reż. P. Dumała

 

24

NOWA ESTETYKA

Gry uliczne

reż. K. Krauze

Strojenie instrumentów

reż. J. Kucia

 

25

ESEJ FILMOWY

Iluminacja

reż. K.Zanussi

Prekursor

reż. G.Królikiewicz

 

26

KIM JESTEM

Zmruż oczy

reż. A.Jakimowicz

Gadające głowy

reż. K.Kieślowski

 

 

  1. II. POZOSTAŁE FILMY W NASZEJ BIBLIOTECE:

 

1.Wojna w filmie [Film]. - Warszawa  : Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu , [2009]. - 1 płyta[DVD]. - fragmenty filmów, scenariusze lekcji

Nr inw.: 4F

 

2.Zaczęło się w Polsce : Odrestaurowane dokumenty filmowe 1938-1946. - [Warszawa] : Narodowe Centrum Kultury. - 1 płyta DVD. - filmy dokumentalne z lat 1939-1945

Nr inw.: 6F

 

3.PRL w filmie. - Warszawa  : Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu , [2009]. - 1 płyta DVD. - fragmenty filmów, scenariusze lekcji

Nr inw.: 5F

 

4.Dudziewicz, Michał. Reż.

Irena Sendlerowa / Reż. Michał Dudziewicz. - [Warszawa] : Narodowe Centrum Kultury, 2009. - 1 płyta [DVD]. - (Multimedialne Wydawnictwo Edukacyjne). - Zawiera: Lista Sendlerowej / Reżyser Michał J. Dudziewicz. Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat - esej /Robert Szuchta. Puka problem moralny - esej / Barbara Engelking. Życie za życie - esej / Marcin Urynowicz

Nr inw.: 1F

 

5.Łoziński, Marcel. Reż.

Poste Restante [Film] : Pan Bóg Niebo / Reżyseria: Marcel Łoziński. - Warszawa  : "Agora", 2008. - 1 płyta [DVD] + + książka 37 [1] s.. - (Biblioteka Gazety Wyborczej)

Nr inw.: 49F

 

6.Mędrzycki, Andrzej. Scen.

Szkice radomskie / scenariusz: Andrzej Mędrzycki. - [Radom] : Urząd Miejski w Radomiu, cop. 2006. - 1 płyta [DVD] ; [ok. 25 min.]. - film o historii i zabytkach Radomia

Nr inw.: 7F

 

7.Różewicz, Tadeusz

Kartoteka [Film] / Tadeusz Różewicz ; reżyseria Krzysztof Kieślowski. - Warszawa  : Telewizja Polska S.A., premiera 1979, 2000. - 1 kas. wiz. [VHS] ; [ok. 90 min.]. - (Złota Setka Teatru Telewizji)

Nr inw.: 36F

 

8.Słowacki, Juliusz (1809-1849)

Kordian [Film]. część 1, 2 / Juliusz Słowacki ; reżyseria Jan Englert. - Warszawa  : Telewizja Polska S.A., premiera 1994, 2002. - 1 kas. wiz. [VHS] ; 87 min.. - (Złota Setka Teatru Telewizji)

Nr inw.: 37F

Nr inw.: 38F

 

9.Thomas,  David. Reż.

Franz Kafka [Film] / Produkcja i reżyseria David Thomas. - Warszawa  : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998. - 1 kas. wiz. [VHS] ; 58 min.. - Film w niekonwencjonalny, a zarazem atrakcyjny sposób przybliża twórczość i osobowość jednego z najwybitniejszych prozaików XX wieku. Narratorem programu jest George Steiner - profesor Uniwersytetu Genewskiego.

Nr inw.: 34F

 

10.Wyspiański, Stanisław (1869-1907)

Noc listopadowa [Film] / Stanisław Wyspiański ; reż. Andrzej Wajda. -Warszawa  : Telewizja Polska S.A., premiera 1978, 2000. - 1 kas. wiz. [VHS] ; [108 min.]. - (Złota Setka Teatru Telewizji)

Nr inw.: 35F

Kalendarz wydarzeń szkolnych

Grudzień 2017
N P W Ś C Pt S
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

 archiwum


 tablica zszo


 TwojeDaneTwojaSprawa 2015


 

bezpieczna szkola

 


 

certyfikat LSNT

 


 

dialog


 

monografia1

 


 

odkrywcy


dobrze zaPROJEKTowana szkola 


 

sdp